Als je een optimale reputatie wilt, vergt dat best wat tijd en aandacht. En laat tijd nu voor veel leidinggevenden nou best schaars zijn. Niet in de laatste plaats omdat er ook heel veel andere dingen om je aandacht vragen. Dus waarom zou je de reputatie van jouw bedrijf überhaupt willen optimaliseren? Het korte antwoord: omdat een optimale reputatie je veel voordelen oplevert. In dit blogbericht noem ik 3 waardevolle voorbeelden.
Inhoudsopgave
1. Betere relaties met je publiek
Tijdens je werk krijg je iedere dag met verschillende mensen te maken. In de eerste plaats natuurlijk met klanten, leveranciers en collega’s. Maar vergeet ook die buurman niet, die ook dichtbij zijn kantoor wil parkeren. En die student, die graag wat meer over jouw visie op dat lastige onderwerp wil weten. Een goede reputatie onder al deze mensen heeft een belangrijk voordeel. Het kan je bedrijf verder helpen.
Effect op direct betrokken personen
Je klanten en medewerkers zijn direct bij je bedrijf betrokken. En ze hebben ook een belang bij jullie samenwerking. Daarom is het belangrijk dat deze zo goed mogelijk verloopt. En daar kan je reputatie aan bijdragen.
Je bent waarschijnlijk niet de enige die een specifiek probleem kan oplossen. Dus hebben je klanten ook wat te kiezen. Je reputatie kan hem of haar helpen die keuze te maken. Staat je bedrijf goed te boek? Dan zal iemand sneller en met meer vertrouwen voor jou kiezen. Dat levert jouw minder werk en een beter resultaat op.
Effect op indirect betrokken personen
Naast direct betrokken personen, zijn er ook heel veel partijen indirect bij je bedrijf betrokken. De gemeente, je buren, omwonenden, noem het maar op. Deze mensen doen niet direct zaken met je bedrijf. En ze hebben er vaak ook niet voor gekozen om bij je bedrijf betrokken te zijn. Het is toevallig zo. En tegelijk ben je voor jouw bedrijf wel van hen afhankelijk. In ieder geval voor een gedeelte van je plannen.
Denk bijvoorbeeld aan een verbouwing op het terrein van je bedrijf. Daar heb je soms een vergunning voor nodig. En je buren hebben er in praktijk eigenlijk altijd in zekere zin last van. Als het je lukt om bij deze mensen een goede naam op te bouwen, zijn ze in praktijk vaak wat soepeler. Ze gunnen je iets meer. En in het allerbeste geval denken ze zelfs graag met je mee over oplossingen voor hun bezwaren. Zo kan je reputatie dus ook weer in jouw voordeel werken.
Gunfactor
Als je naar beide groepen kijkt, hebben ze 1 ding gemeen. In beide gevallen leidt je reputatie tot een hogere gunfactor. Dit is het onderbuikgevoel dat meespeelt als mensen beslissingen nemen. Is de gunfactor hoog, dan zullen ze sneller “ja” zeggen.
2. Je bedrijf wordt financieel gezonder
Bij je reputatie denk je misschien niet direct aan geld en winst. En zeker niet als je je aandacht eerst daarop richt, en daarna pas op de financiën. Toch heeft een optimale reputatie een financieel voordeel tot gevolg. Je bedrijf wordt op meerdere manieren financieel gezonder. Zo kan je winst toenemen. En doordat je merk gewilder wordt, wordt je bedrijf ook meer waard.
Mogelijk meer winst
Het meest opvallende voordeel van een goede reputatie, is dat je winst er hoger door kan uitvallen. Winst ontstaat, zoals je natuurlijk weet, door meer omzet te genereren dan je uitgeeft. En een optimale reputatie heeft achter de schermen effect op zowel de inkomsten als de uitgaven.
Een hogere omzet
Eerder las je al, dat de relaties met de klanten beter worden. Ze blijven langer klant en komen dus graag bij je terug. Per saldo leveren deze klanten je dus meer op dan iemand die maar 1 keer komt. Ga maar na: iemand die 1 keer een kop koffie voor € 2 koopt, levert je ook € 2 op. Daarnaast heb je een vaste klant, die iedere werkdag een kleine kop koffie van € 1,50 koopt. Deze klant levert je wekelijks 5 x € 1,50 = € 7,50 op.
Daarnaast trekken tevreden klanten weer nieuwe mensen aan. Daardoor kan je reputatie ook weer nieuwe klanten opleveren. Je klantenbestand wordt dan groter en dat levert uiteraard ook weer meer omzet op.
Meer betalen voor je merk
Een goede reputatie kan nog een ander voordeel hebben. Mensen zijn bereid om voor een gerenommeerd merk ook iets meer te betalen. En het spreekt natuurlijk voor zich dat ook een positief effect op de omzet heeft.
Minder uitgaven
Tegenover de hogere omzet staan mogelijk ook lagere uitgaven. Dit voordeel is vooral merkbaar bij marketing. Een goede reputatie zorgt ervoor dat mensen sneller voor jouw bedrijf kiezen. En bestaande klanten hebben nog minder overtuiging nodig.
Een goede reputatie onder medewerkers heeft tot voordeel dat je vacatures bij de juiste mensen onder de aandacht komen. En misschien zelfs dat je meer open sollicitaties krijgt.
Al met al zou je daardoor af kunnen met minder marketinguitgaven.
Mond-tot-mondreclame
In dit geval is mond-tot-mondreclame de sleutel. Tevreden mensen praten vaker over je bedrijf en raden je graag in hun omgeving aan. Dat betekent dat je bij de juiste mensen op precies het goede moment onder de aandacht komt. En als een kennis, vriend of familielid zegt dat het goed is, is dat veel overtuigender dan wanneer jij dat doet. “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend” is een open deur. Natuurlijk raad jij je eigen producten aan. Maar die vriend heeft geen belang bij de aankoop. En dat maakt zijn mening betrouwbaarder.
Nu moet je voor mond-tot-mondreclame natuurlijk in je zakelijke relaties investeren. Maar je hoeft voor die goede aanbeveling niet extra te betalen.
Hogere merkwaarde
Naast dat je meer winst zou kunnen maken, neemt ook de waarde van je bedrijf als geheel toe. Een merk met een optimale reputatie is namelijk aantrekkelijk en dus gewild. Mensen zijn bereid om meer voor je bedrijf te betalen, als je het zou verkopen. Zo werkt je reputatie in het voordeel voor je hele bedrijf.
Goodwill
Wat de waarde van je bedrijf ook verhoogt, is de zogenaamde “goodwill”. Je zou kunnen zeggen dat dit je “vaste klanten” zijn, de klanten die nu al heel graag met je werken. Als je je bedrijf zou verkopen, is de kans groot dat zij dan klant blijven. En daar kun je dus ook geld voor vragen, waardoor je bedrijf in waarde toeneemt.
3. Je werk wordt leuker
Als laatste wil ik misschien nog wel het meest waardevolle voordeel van een optimale reputatie benoemen. Namelijk: de positieve effecten op je eigen werk. Dat wordt echt leuker!
Met een optimale reputatie trek je precies die mensen aan, die goed bij jou en je bedrijf passen. De kans is groot dat je een “klik” met deze mensen hebt. En dat de samenwerking daarmee veel meer dan alleen zakelijk aanvoelt. Je hebt een goed persoonlijk contact met deze mensen. En dat maakt niet alleen hun dag, maar ook die van jou een stuk mooier.
Conclusie
Nu deze drie voordelen zijn besproken, kunnen we een conclusie trekken. Is het het waard om in een optimale reputatie te investeren?
Zoals je in de voorgaande paragrafen hebt gelezen, brengt een optimale reputatie waardevolle voordelen met zich mee. Voordelen die zowel je bedrijf als jouzelf ten goede komen.
Deze voordelen zijn op zichzelf al prettig. Maar bij elkaar vormen ze een nog mooier geheel. Blije mensen, goede relaties en gezonde bedrijven zorgen bij elkaar immers, dat de wereld weer een stukje mooier wordt.
Het is dus absoluut de moeite waard.
Geef een reactie