Het verschil tussen reputatie en imago

Het Reputatiebureau » Blog » Het verschil tussen reputatie en imago
Vrouw met opgehaalde schouders en twee vraagtekens boven aan handen - Het verschil tussen reputatie en imago. Bron: Pixabay

Achter de reputatie van je bedrijf gaat een hele “wereld” schuil. En als je je daarin gaat verdiepen, kom je al snel nog een ander woord tegen: imago. Deze woorden worden vaak samen genoemd. Alsof ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat is ook niet zo raar, want ze overlappen elkaar in praktijk best veel. Maar wat is dan het verschil tussen reputatie en imago? Dat leg ik je in dit artikel graag uit.

Voor we ons op de verschillen storten, is een kleine waarschuwing vooraf wel op z’n plaats. Het imago van je bedrijf is, net als de reputatie, maatwerk. En ook dat is een vak apart, waarbij de hulp van een specialist heel waardevol kan zijn. Zoals onze naam al doet vermoeden, is Het Reputatiebureau hier niet in gespecialiseerd. Wil je dus meer over imago weten? Of ben je op zoek naar een bedrijf dat je kan helpen om jullie imago te ontwikkelen? Dan loont het de moeite om op zoek te gaan naar specialist.

De overeenkomsten

Dat imago en reputatie nog wel eens voor elkaar worden gehaald, begrijp ik eigenlijk wel. Zo op het eerste gezicht bedoel je er ongeveer hetzelfde mee. Je hebt in beide gevallen een bepaalde indruk van het bedrijf gevormd. En op basis van die indruk heb je een bepaald gevoel bij een bedrijf.

De basis is dus voor zowel imago als reputatie hetzelfde. Het is een beleving die een gevoel oproept.

De betekenis van imago opzoeken

En als je het verschil wilt opzoeken, maken sommige bronnen het niet echt makkelijker. Zo heet de pagina op Wikipedia over imago letterlijk “Imago (reputatie)”. Daardoor lijkt het alsof de beide begrippen inderdaad bij elkaar horen. En in het artikel wordt het verschil niet uitgelegd.

In woordenboeken, zoals Van Dale, vindt je een uitleg die je ook niet op weg helpt. Volgens de online versie van Van Dale betekent “imago” bijvoorbeeld “image”1. Daar schiet je ook niet veel mee op.

Reputatie vs. imago: het (grote) verschil

Laten we de koe nu dan bij de hoorns vatten. Wat zijn die verschillen tussen reputatie en imago dan? Daarvoor moeten we naar allebei de begrippen apart kijken. Wat bedoelen “we” er nu precies mee?

Imago

Met het imago wordt het beeld bedoeld, dat stakeholders van je bedrijf hebben2. Hoe kom je op mensen over? Denken ze dat je professioneel bent? Of juist heel speels en informeel?

Dat beeld baseren ze uiteindelijk op van alles. Zo vormen veel mensen zich een beeld door je bedrijfsnaam en logo bijvoorbeeld. En op basis van de huisstijl die je op je website en andere plaatsen gebruikt. Je krijgt bij Het Reputatiebureau een heel ander beeld als het “Wesley’s Adviesbureau” zou heten.
Het lettertype in je huisstijl is ook een vrij duidelijk voorbeeld. Als je een zakelijk en professioneel imago wilt, is Times New Roman een veilige keuze. Maar wil je juist heel speels en zeker niet zakelijk overkomen? Dan is Comic Sans misschien een beter idee.

Voorbeeldzinnen in Times New Roman en Comic Sans.
Voorbeelden van Times new Roman en Comic Sans – Eigen afbeelding.

Het gaat bij imago dus om uitstraling. En hoe deze op je stakeholders overkomt. Er zijn talloze manieren om daar invloed op uit te oefenen. Zo zijn er gespecialiseerde bedrijven die je kunnen adviseren over kleurgebruik in bijvoorbeeld je logo of je bedrijfskleding.

Reputatie

Reputatie is het totaalplaatje van eigenschappen en ervaringen, waar je stakeholders spontaan aan denken. Het gaat dus niet om hoe je overkomt, maar over hoe je bedrijf zich gedraagt. En hoe mensen dit gedrag waarderen. Welke beslissingen neem je? Welke verwachtingen hebben mensen en maak je die ook waar? Hoe communiceer je met mensen? En ga zo maar door.
Voor je reputatie is het van belang dat je verwachtingen waarmaakt. En deze bij voorkeur van tijd tot tijd overtreft. Het gaat dus om wat je zegt en wat je doet. En als je een goede reputatie wilt, heb je daar best veel werk aan.

Conclusie: dit is het verschil tussen reputatie en imago

Het verschil tussen reputatie en imago is dus vooral het soort beleving. Vinden je stakeholders iets van hoe je op hen overkomt? Dan gaat het over je imago. Hebben ze echter een mening over je doen en laten? Dan gaat het over je reputatie.

Bronnen

  1. Bron: Van Dale, geraadpleegd op 14 mei 2024, “Betekenis “imago””, https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/imago ↩︎
  2. Bron: Wikipedia, geraadpleegd op 14 mei 2024, “Imago (reputatie)”, https://nl.wikipedia.org/wiki/Imago_(reputatie) ↩︎

Geschreven door:

Gepubliceerd op:

Laatst gewijzigd op:


Gepubliceerd in:

Dit bericht delen


Heb je iets aan dit bericht gehad?

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *